Menu

New LearnLoop-core.

2002-04-21
2002-05-06
  • Daniel Önnerby

Daniel Önnerby - 2002-04-21

Hi!
    This project has been dead for some time now, and we'r very sorry about that.
    About 1,5 month ago I started looking at the code again because I have some new ideas about some new modules. What I found was horrible code, absents of comments and could not remember how the database worked.
    Well, after a few hours I rememberd how it all worked, but I can't live with the fact that I've released code in this state (keep in mind that we learned PHP at the same time we wrote LearnLoop). So I started rewriting the whole LearnLoop-code from scratch, fully object-oriented and full of comments.
    The plan is to rewrite the core of learnloop and make a nice and easy interface to make new modules for any developer.
    Althogh the new core is far from finished there are already some new important features like:
    Easy translation: It's very easy to translate learnloop to a new (existing :) ) language (every LL-user can use a different language)
    Different login-methods: Syncronize login with YP/NIS or (maybe) even Win2k-domains (it's a bit tricky, but seems to be working using ldap)
    Themes: "Copy a folder. Edit the images and a config-file and you got a new theme".

Well, this is only some of the fancy new features, there will be plenty of improvments on the core-functionality before we will release it.

A question:
    Do you have any idears about the core-functionality (NOT modules like forum etc..) in LearnLoop?

PS. We actualy have a deadline on LL2, the deadline is when I become a father (you know... 9 month minus about 3 month)  :)

• Birger Eriksson

Birger Eriksson - 2002-04-25

nskeml infr nsta version av LearnLoop:

Its in Swedish, with a very short resume in the end…

Frst av allt: Underbart!!! Denna versyn knns efterlngtad. Din ambition inger frtroende och frvntan infr framtiden. Ett tips kan vara att lta ngra fler flja och delta i processen (annars kanske ingen kan fullflja det du inte hunnit med vid frlossningen…) Jag r inte s kunnig som du i klasser, mm men deltar grna som bollplank och som hjlpreda.. Ett exempel kan vara att uppdatera hemsidan och/eller sourceforge.
      Vi kr LearnLoop fr fullt hela veckorna, med omkring 750 anvndare i vr halvversatta version med sm justeringar hr och dr. Vi har ocks lagt upp en testversion fr en grannskola som snart ska tas i skarpt bruk. Den bygger p versionen som den Ecuadorianska killen lmnade p sourceforge, s den r helt p Svenska. Du kan titta p http://loopen.koping.se/learnloop/scheele/ 
      anvnd login guest och lsenord LLtest)
      Ngra ider infr framtiden:
          Mapp/grupp/case ska vara expanderande/kollapsande s att inte menyerna blir s svrverskdliga om man har mnga mappar/grupper/case.
          Mailto-lnkar br bort och ersttas av en mailfunktion fr den aktuella adessen/gruppen. (Det r nstan ingen som kan anvnda mailto p skolor och andra offentliga platser dr man inte har ”sin egen” dator. Dessutom anvnder mnga ungdomar webbaserad epost.) Jag gjorde en variant av detta fr bruk hos oss om du vill se vad jag menar. (titta under medlemmar p en kurs och klicka p kuvertet vid ett namn)
          Det vore trevligt att f mjlighet att veta vilka som r ”Online” i en Loop/kurs. Frmodligen r det smart att g ver till session istllet fr cookie isfall.
          Vid allt projektarbete inom gymnasiet ska man numera skriva loggbok (gller ALLA inom gymnasiet fr o m i r). Idag blir det till att lgga upp ett forum fr sin personliga och sedan en grupp med en elev och 1-2 lrare med ett forum i. Det blir lite krngligt, srskilt fr lraren med omkring 30 grupper med forum i (bara fr loggbckerna i ETT projekt). Frslag:
      1) En loggbok/dagbok som finns automatiskt fr alla under den flik som heter ”My Resources”.
      2) En mjlighet att skapa fler loggbcker/dagbcker under samma flik, och dessutom kunna dela dem med ngon annan inom LearnLoop, (typ shared logg). Jag har skissat p en men r inte klar. Det vore bra med mjlighet att fylla i under rubriker som ”Idag”, ”Infr nsta gng” och ”ndringsbehov”. Man ska inte kunna g in och ndra sitt inlgg i efterhand… Det r bra om anvndaren kan bifoga en fil/lnk.
          Det br finnas en mjlighet att stoppa HTML-kod i foruminlgg. Mina elever brjade lgga in stora bilder och <H1>Rubriker mitt i en annars bra diskussion, vilket gjorde att folk snabbt trttnade p att lsa inlggen.
          Kursadmin br kunna ta bort inlgg som faller fr censuren. Det kan t ex gras genom att kursadmin fr en &#8221;penna p alla meddelanden och att det vid borttagning skickas ett meddelande till den som skrivit det censurerade inlgget med info om borttagning (och ev mjlighet fr kursadmin att skriva en hlsning).
          Nr man ska skapa kursmaterial finner jag ngra behov:
      1) att kunna skapa en hemsida och lgga in lnken under en &#8221;Resources&#8221; i en kurs. Idag kan jag skapa en sida och knyta till en kurs, men inte p ngot smidigt stt f in den p kurssidan. Tnk dig att jag vill lgga lektioner till eleverna i en &#8221;Resources&#8221;. Den frsta kanske r ett Word-dokument, den andra vill jag gra som hemsida och den tredje r en hemsida p Internet.
      2) Jag skulle vilja ge kursadmin rtten att sortera om innehllet i en &#8221;Resources&#8221;. Idag kommer det senaste verst. Det kan lsas med numrering p ngot stt. Det r frst nr jag kan ndra ordningen som det kan bli ett Webbaserat kursmaterial i en &#8221;Resources&#8221;.
          Skapa en mjlighet fr admin att lsa anvndarnas ndring av Login och/eller Anvndarnamn. Det blir svrt fr kurs/gruppansvariga att bilda grupper om eleverna ndrar till &#8221;Saaataan&#8221; eller &#8221;-fuzzie-&#8221; och liknande. Tillslut vet bara de sjlva vem de r.
      Jag skulle ocks vilja lgga till ett flt, klass/program/grupp/r eller likn. som kan hjlpa till vid skapandet av grupper. Vra Login fljer Novell-NDS fr skolans ntverk och blir ofta lite kryptiska ( typ kj00294 fr Kalle Johansson, MP1)
          Administration;
      1) samla alla adminsidor under en lnk p admins &#8221;My Resources&#8221;.
      2) P fulladmin.php br man kunna ta bort (eller blockera) en anvndare ven om hon har loggat in (idag gller det bara dem som aldrig loggat in)
      3) Admin vore beknt av ett smidigt stt att skapa skerhetskopia p Databastabellerna + de mappar som innehller filer (resources/files, homepages/images, users/picture)
      4) Nr man hllit p ngra r (som vi) blir databasen ganska stor p g a alla chatinlgg som eleverna gr. Drfr vore det bra om admin p ett smidigt stt kunde rensa bort det som r gammalt. Det knns ondigt att kunna se vad jag chattade om 1999 eller vilka aktiviteter det var i en grupp samma r&#8230;
      5) Det vore bra med en import/delete-funktion fr en grupp anvndare. Filformatet skulle kunna vara txt-fil, men grna ven MySQL, Excel, Access. Det finns en liknande funktion i Webmin (www.webmin.com) users i linux. Det r ju ofta en hel klass/rskull som ska lggas in eller tas bort.
          Det vore bra om LearnLoop kan lggas i rooten p webbservern eller i rooten p flera virtuella servrar i samma dator. Det gr kanske redan idag, men r krngligt med &#8221;$realpath&#8221;. Jag har inte lyckats utan fick lgga den i en underkatalog (learnloop).
      Ofta har en kommun flera skolor och d r det lmpligt att de kan f varsin databas (annars blir det tusentals elever att leta bland fr att bilda en liten grupp).

English resume:
          Expanding/collapsing folders and groups in the menu
          Php-mail-function instead of mailto-links
          &#8220;Who is online?&#8221;-presentation, maybe with session instead of cookies
          Personal log and shared log under &#8220;My Resourses&#8221; (with file/link attachment)
          Ability to stop HTML-tags in a forum
          Delete messages in forum for a courseadmin
          Create a homepage and link it into a resource under a course
          Sort and resort files and links in a resource under a course
          Ability for admin to stop users from changing their username and/or name under preferences. Add a new field for group/class/year
          Add admin-links in &#8220;My Resources&#8221; for the admin account
          Delete function for all users in &#8220;fulladmin.php&#8221;
          Backup function for database and folders with user files
          Import and delete function for a group of users
          Better functions to add LearnLoop in web server root folder, and multiple databases on the same web server (e. g. two separate schools)

• Iván Campańa N.

I already have implemented de expanding and colapsing folders in the menu, if you want that code, just tell me, and If you need some help just call me

I would like to be part of the development group

• Daniel Önnerby

Daniel Önnerby - 2002-05-05

This is great, but actualy I've done this as a dhtml-menu for the new core already. But maybe yours is better. We'll see when we release the new core.
          Anyway, it would be great to have you on the developmentteam.
          What would you like to do in the development-team?

• Iván Campańa N.

I used the FolderTree class to make the menu, so it's based on Javascript as DHTML....  An about what to do as a developer.... You tell me, what do you need, to see if I can do it...

• S. Williams

S. Williams - 2002-04-25

I'm just wondering if the project intends on using sourceforge CVS capabilities so the rest of us might be able to have a look at current code changes? Frequent CVS changes will expedite the project. My two pennies.

steve
      Steven C. Williams, PhD
      stevewil@glo.org
      http://www.glo.org

• Daniel Önnerby

Daniel Önnerby - 2002-05-01

These are all very god idears about LL-development. Thanx Birger.

Out priority for now is to reinstall the learnloop-server (I will do this on monday).
      Then we will develop the new core to a state were we think it's stable enought to let other developers look at it. I estimate this in about 2-4 month from now.
      After that I think we should put together a LearnLoop-developmentteam (I'm glad you're interested Birger :) ), release the code on sourceforge CVS (or our own) and start working on the standard modules and more advanced core-functionality.

Sounds OK?

Log in to post a comment.

Want the latest updates on software, tech news, and AI?
Get latest updates about software, tech news, and AI from SourceForge directly in your inbox once a month.