Hvem har interesse i Compiere ?

2003-05-27
2004-06-06
  • Thomas H. Geismar

Mit navn er T.H.Geismar og jeg arbejder professionelt med Compiere, som krer i produktion her i virksomheden. Vi tror at vi er den frste danske virksomhed, som har konkrete produktionserfaringer med Compiere. Vi vil meget gerne udbrede kendskabet til systemet i DK og skabe et "ekspert milj" - jeg har derfor oprettet dette forum og vil forsge at besvare evt. sprgsml.

• Dennis Johansen

Dennis Johansen - 2003-06-04

Hej Thomas,

Jeg er MEGET interesseret i Compiere. Jeg har startet egen virksomhed 1 januar 2002 og har desvrre en C5 krende. Den er dyr og drlig, men det er det klassiske problem med at f noget hurtigt, som ogs folk kender. Jeg har talt med min Navision "Pusher" om et par opgraderinger da vi vokser og har nogle nsker til styring af bla. afgifter.

Det har udlst et tilbud p nye 50.000.- kr. Ex. Moms.

Da jeg startede virksomheden var jeg ogs forbi Compiere.org, men p det tidspunkt var der ikke nogle der arbejdede p en dansk port.

Jeg har ogs rodet lidt med SummaSummarum fra http://www.summarum.dk/ men droppede det igen qva det nemme i bare at krer den C5 som bogholderen kendte.

Jeg har lige bestilt en ny server hos Dell som jeg er klar til at installere et testmilj p, yderligere har jeg en ftter der har vret "kodeabe" hos Oracle som er blevet meget tndt p projektet og derfor gerne vil st for installationen og optimeringen af den omtalte Oracle SQL server.

Han har dog ppeget at der kan vre problemer med kommunikationen mellem Oracle SQL og den JBoss baseret applikationsserver, han har tidligere oplevet hastighedsproblemer mellem de 2.

Jeg er IKKE IT ekspert, men har en sund IT interesse og er blevet glad for Linux. I virksomheden og derhjemme krer jeg med en SME 5.6 server fra www.e-smith.org den er baseret p en RedHat 7.3 men UDEN gui.

Hvad med den Oracle server? Den skal der bel betales for hvis vi gr i egentlig produktion p den.

Bliver det ikke lige s dyrt som Navision?

Jeg kan ogs kontaktes p brascoe@hegnstoften.net og lad os s komme igang.

Jeg downloader alt til testen her i pinsen.

Med venlig hilsen

Dennis Johansen

• Thomas H. Geismar

Hej Dennis !
      Rart at opleve at Danmark rummer progressive krfter med nse for det bedste opensource ERP-system.

Som svar p dit sprgsml vedr. Oracleserveren i sammenligning med Navition s bliver det ikke dyrt -der er en aftale mellem Compiere og Oracle som bringer prisen ned p 2400 $ (Det er da OK ikke ?)
      Med i prisen hrer en supportaftale hvor i kan f hjlp til bde Oracle og Compiere.
      Se nrmere p http://www.compiere.com/licenses.html

Glder mig til at hre nrmere om projektet.
                                Thomas

• Dennis Johansen

Dennis Johansen - 2003-06-10

Du har ret, 2400$ er ikke afskrkkende - Specielt ikke sammenlignet med SAP og hvad jeg ellers har hrt om.

Jeg har en del sprgsml, og skyder her i uprioriteret rkke flge.

1.) Hvad med konvertering fra nuvrende system? Jeg har en Concorde C5 krende og jeg fr svrt ved at se et senario hvor jeg ikke har data fra den med over? Eller er det et overvurderet problem? Jeg har tidligere i min karriere vret med som superbruger til at konvertere fra Norsk Data til AS400 (EDB-Gruppen/Herning) og fra AS400 til SAP/R3 - Hvergang blev der brugt exorbitante summer p at f data med over i det nye system.

2.) Hvad med den danske oversttelse? Jeg er ikke rigtig inde i de konomiske termer p den engelske side - Og det er vores bogholder heller ikke, s en dansk opstning er og bliver et must, hvis projektet skal lykkedes.

3.) har du hrt om andre der har det krende i DK? - Case-stories er jo interessante - selvom der ikke er nogle virksomheder der ligner hinnanden, s er det utrolig vigtigt at se eksempler p drift?

4.) Hvad med dokumentation p Dansk? Findes der noget? Eller skal det skrives ved samme lejlighed?

5.) Hvad med hardware krav? Jeg har bestilt en sprit ny Dell PowerEdge server - Men den skal i frste omgang overtage den nuvrdende "server" som er en Pentium III-500MhZ - 128mb Ram - 40 GB Harddisk. Det er den jeg har tnkt at bruge til test installationen af Compiere - Jeg har set deres anbefaling af min. 512mb ram, men det er vel ikke ndvendigt til tests?

6.) Jeg har lst dokumentationen skriver at klienten kan vre browserbaseret - ved du om der findes en demo p nettet? Jeg synes ikke jeg kan se noget p compiere.org - Generelt er jeg ikke tilhnger af en browser baseret lsning, men til tests er det ok.

Jeg regner med at starte installationen p testserveren i den kommende weekend.

Med venlig hilsen

Dennis Johansen

• Thomas H. Geismar

Hej Dennis
      Lad mig besvare efter bedste evne:
      1) Hvis jeg skal vre bare en anelse proffessionel - m jeg melde pas her. Opgaven afhnger fuldstendigt af dit set-up datamngder m.v.
      MEN til forskel fra nogle af de andre systemer giver Compiere mulighed for at ndre i grundlaget MEDENS DET ER I PRODUKTION. Dette minimerer behovet for de ellers srdeles tunge analyser. I min erfaring kan du f systemet i luften p ca. 4 uger afhngingt af din IT-funktion.
      2) Compiere har et SUPER interface til oversttelser. Du kan simpelthen eksportere alle ordene til en XML-fil (En standard for EDB-kommunikation p tvrs af platforme). XML-filen kan s sendes til en overstter hvorefter Compiere kan importere det nye sprog. Den rigtigt gode nyhed er -at det har vi gjort. Det var lidt dyrt - men vi lgger den ud p nettet snarrest.
      3) Sorry we are alone !
      4) Den m i meget gerne lave. Compiere er (i mine jne) bedst til dem som kan lide at prve sig frem. Der findes en del dokumentation p engelsk, men det er af typen "tryk p den knap - tnd det vindue". Jeg mangler dybdegende teknisk dokumentation - eneste udvej er at sprge Jorg (som har lavet Compiere) via vores supportaftale. Jeg har altid fet hurtige svar.
      5) Pas igen !!  jeg har kun erfaringer fra vores egne servere som er strre end det du taler om. Jeg vil meget gerne hre om hvordan det gr - tror ikke du fr problemer.
      6) Uden at forvilde mig ind i den dybere teknologi - s er der tale om J2EE Java beans (EJB). De rummer forretningslogikken - s lgger man nogle "interfaces" ovenp sledes at du kan tilg den samme logik fra internettet og fra en lokal klient - uden at ndre den centrale logik. Tro mig- det er smart ! Lad os sige at du slger varer. S har Compiere en vareliste til lagerhold, indkb, salg og meget mere. Nu vil du gerne lave en web-butik med et udvalg af dine varer.... Compiere tilbyder at klare denne opgave p et par timer. Data er der jo ligesom din opstning af fakturaer og regnskabsprincipper m.v. er der. Det kunne ogs vre at du havde nogle montrer ude i verdenen og de skulle via internettet kunne se lagerbeholdninger m.v. mulighederne er mange. Du kan se Compieres egen web-butik p http://www.compiere.com/wstore/

Held og lykke i weekenden.

• Dennis Johansen

Dennis Johansen - 2003-07-09

Hej Thomas,

Jeg fik endelig Compiere op at krer her i nat.

Det blev p en Windows 2000 Server og s den tunge vej, men holda op hvor det ikke holder med den installation, lidt ringe at der ikke lige er en der laver en guided installation i stedet for at man skal sidde og editere i alle mulige og umulige bat filer.

Men mit system krer, jeg skal nu have fundet ud af at oprette kunder, leverandrer og ikke mindst varer.

Hvordan stod det til med den XML fil der kunne overstte systemet til DK? Var det en du havde og eventuelt dele med mig i den gode sags tjeneste?

Noget skal jeg jo lave her i ferien :-)

Mvh

Dennis Johansen

• Jacob Pedersen

Jacob Pedersen - 2003-07-22

Hej Dennis,

Thomas er p sommerferie, men vi er jo andre der arbejder imens....

Du kan downloade den danske oversttelse fra Sourceforge. Hvis du ikke ved hvordan du gr sender jeg den gerne til dig i en zip-fil, hvis du giver mig din email adresse!

Hilsen Jacob

• Dennis Johansen

Dennis Johansen - 2003-07-23

Hej Jacob,

Du m da godt maile den til mig p brascoe@hegnstoften.net - For jeg synes ikke lige jeg kan se den under files?

/ Dennis

• Henrik Gregersen

Til Dennis vedr. konvertering fra C5 til compiere

Hej Dennis.
      Jeg er Microsoft Axapta systemudvikler, med efterhnden en del erfarring i datakonvertering.

Du skal forvente at det vil koste en bondegrd at flytte alle dine C5 data til Compiere.

Faktum er at Compiere holder en helt anden datamodel end C5, det betyder at der skal laves en hel del speciel konvertering for at f dine transaktioner med.

S dine tidligere AS400 efrarringer er ikke forkerte. Jeg kan kun rde dig til at kre med dine systemer parallelt, og kun konvertere de f ndvendige stamdata. I den sammenhng vil jeg i vrigt tro at det er billigere for dig at taste de data ind du skal bruge.

Ovenstende er ikke kun gldende for konvertering fra C5 til compiere. Det er et rd jeg normalt giver mine kunder, ogs nr vi konverterer fra C5 til Axapta, og her er der tale om en rimelig ens datamodel.

Jeg har fortaget mange konverteringer, og alle de datakonverteringer hvor kunden har insisteret p at f transaktionsdata konverteret, har vret meget kostbare. De er umulige at tidsestimere, og de holder aldrig rammerne, bla. fordi datamodellen meget ofte er tilpasset, men ogs fordi den anvendes lidt anderledes end forventet. Og det mest forfrdelige er at de historiske data, uden for indevrende regnskabsr, bliver sjldent brugt, s pengene man bruger til konvertering af transaktioner tjener sig ALDRIG hjem igen.

I det firma jeg er ansat i har vi nogle vrktjer der hjlper os nr vi datakonverterer, men p trods af det rder jeg altid kunder til IKKE at konvertere transaktioner. Jeg vil hellere lave opslag fra det nye system til det gamle, de (max 2 steder) hvor man kan forestille sig at historisk data er vigtigt.

Husk p at efter meget kort tid, er historisk data ikke  srligt brugbart, s regn med at en datakonvertering fra C5 til Compiere kun skal glde meget lidt stamdata.

Med venlig hilsen
      Henrik.

Log in to post a comment.

Get latest updates about Open Source Projects, Conferences and News.

Sign up for the SourceForge newsletter:

JavaScript is required for this form.

No, thanks