Config

Help
Wishmaster
2010-07-13
2013-01-20
1 2 > >> (Page 1 of 2)
  • Wishmaster
    Wishmaster
    2010-07-13

Hi,

we want to install Greenshot silent on many PCs. That´s of cause no problem with a setup.iss file, but we have problem with the config. We don´t want a camera sound and we want that Greenshot starts automatically with windows, but we didn´t find any chance to config Greenshot during the installation.

We tried to copy the "config.dat" file from appdata, but it didn´t work. Can you please help me?

Best regards

• Jens Klingen
    Jens Klingen
    2010-07-13

Hi John,
    Copying the config.dat file should be working fine, but it is important that the Greenshot instance is not running at the moment you are replacing its configuration file. (Otherwise the file will be overwritten again when Greenshot is shut down the next time)
    Please make sure that Greenshot is shut down properly (not just minimized to tray, but closed by systray context menu > exit), then replace the config file and restart Greenshot. It should have loaded the new settings file.
    Best regards,
    Jens

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-07-21

Hi Jens,

you´re right, it works.
    But only the settings in the tab "Ausgabe". If I activate that Greenshot should start with Windows, close Greenshot, close Greenshot at another PC, copy the "config.dat" and open Greenshot again any settings are applied, exept the setting that greenshot sould start with windows.

Can you reproduce that? Can you help me?

Best Regards

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-07-21

Hello John,

setting the "start with Windows" option will change a registry key at the moment the configuration is saved, this setting is not stored in the configuration! If you go to the settings screen again the check-box will represent that which the registry key is set to.

As you are using inno-Setup you could (as a work-around) also use this to set the key yourself… Here is the snippet of our ISS file which sets the startup during the installation:

Root: HKCU; Subkey: "Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run"; ValueType: string; ValueName: "Greenshot"; ValueData: "{app}\Greenshot.exe"; Permissions: users-modify; Flags: uninsdeletevalue

The complete installer file is also available, Greenshot is open-source for a reason:
    http://greenshot.svn.sourceforge.net/viewvc/greenshot/Greenshot/releases/innosetup/setup.iss

This still won't help with the language and/or camera sound (or any other settings).

We know we need to change something to the installer to make it more flexible for "mass" installations (especially if this will bring mass-donations!). Anyway I will soon make improvements, but due to the current extreme heat in Germany the motivation for Greenshot development is a bit low. It's becoming a sweaty job.

Best wishes,
    Robin

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-08-04

Hallo Robin,

du kommst aus Deutschland? Das würde unsere Kommunikation ja schon mal deutlich vereinfachen. ;)

Vielen Dank schon mal für die vielen Tipps, dann gucke ich mir das mal mit dem Inno-Setup an, Dankeschön! :)

Viele Grüße

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-08-04

Hallo Robin,

dein Link zur setup.iss ist leider down… :(

Viele Grüße

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-04

Hallo John,

klar können wir auf Deutsch schreiben, ist nur nicht unbedingt für andere Greenshot Benutzer bequem.
    Und ganz genau gesagt: nein ich komme nicht aus Deutschland aber aus die Niederlande, trotzdem wohne ich in Deutschland.

Das mit dem Inno-setup brauchst du dir nicht mehr an zu schauen, wir haben die letzte Zeit bemerkt das Greenshot an Popularität gewinnt und damit kommen auch öfter Bugs/request für ein bessere Installer rein. Deswegen habe ich mir die letzte 2 Wochen Zeit gegönnt mir das mal an zu schauen und zu verbessern.

Jedenfalls wird es mit dem 0.8.1 release möglich Greenshot über die Kommandozeile zu konfigurieren und ist die Installer ein ganze menge verbessert (sowohl normal als silent).

Ganz fertig bin ich noch nicht, aber eine Vorschau könnte ich zu Verfügung stellen.

Für mehr Information, sehe erst mal in dem Kommentar hier:
    http://sourceforge.net/tracker/?func=detail&aid=3027249&group_id=191585&atid=937975
    (Ist von neu nach alt sortiert, am beste vielleicht ganz unter anfangen)

Die 0.8.1 release wir einen Bugfix + installer verbesserung release sein, natürlich Kommunizieren wir das über unsere Website http://getgreenshot.org

Ich versuche heute mal ein neue instabile build (heißt nur so da es nicht richtig getestet ist) für Test Zwecke zu Verfügung zu stellen.

Viele Grüße,
    Robin

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-04

Hallo John,

habe ein neue Build hochgeladen, der ist ungetestet aber sollte für dem Installer test ausreichen.
    Vielleicht kannst du die dir mal anschauen wie der mit Silent,  Uninstall & installieren während Greenshot noch lauft. umgeht? Ich kann es leider nur bedingt testen.

Für mehr Information über dem -configure option, sehe dem installer.txt die nach die installation in dem Greenshot Verzeichniss kommt.

Der File heißt "Greenshot-INSTALLER-UNSTABLE-0.8.1.773.exe" (jedenfalls alles was gleich oder neues als 0.8.1.773 ist) und sollte demnächst hier: http://sourceforge.net/projects/greenshot/files/ unter "Greenshot 0.8 beta" sichtbar werden

Viele grüße,
    Robin

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-08-05

Guten Morgen Robin,

ich habe Gestern noch ein wenig getestet, habe jedoch weiterhin kleinere Probleme. Hier meine bisherige Vorgehensweise:

- Über unsere Softwareverteilung wird Greenshot via INF-Datei installiert, das funktioniert auch ganz gut. Da viele Benutzer hier nicht über die benötigten Rechte in Windows verfügen, nutzt die Softwareverteilung einen vordefinierten Installationsbenutzer.
    - Um Greenshot zu konfigurieren nutze ich eine Batch-Datei, die unter dem momentan angemeldeten Benutzer ausgeführt wird:

start "" C:\Programme\Greenshot\Greenshot.exe -exit
    ping -n 1 -w 5000 1.2.3.4
    start "" C:\Programme\Greenshot\Greenshot.exe -configure Ui_Language=de-DE
    start "" C:\Programme\Greenshot\Greenshot.exe -configure Ui_Effects_Flashlight=false
    start "" C:\Programme\Greenshot\Greenshot.exe -configure Ui_Effects_CameraSound=false
    start "" C:\Programme\Greenshot\Greenshot.exe -configure Output_File_Path="%USERPROFILE%\Desktop"
    start "" C:\Programme\Greenshot\Greenshot.exe -configure Output_File_Format=Png
    start "" C:\Programme\Greenshot\Greenshot.exe -configure Output_File_FilenamePattern="%title%-%NUM%"

Dabei kommt es leider mehrmals zu folgender Fehlermeldung:

Software version: 0.8.1.773
    .NET runtime version: v2.0.50727
    Time: 2010-08-05 08:15:07 +02:00
    GDI object count: 5
    User object count: 4
    Exception: System.UnauthorizedAccessException
    Message: Der Zugriff auf den Pfad Local\F48E86D3-E34C-4DB7-8F8F-9A0EA55F0D08 wurde verweigert.
    Stack:
       bei System.IO.__Error.WinIOError(Int32 errorCode, String maybeFullPath)
       bei System.Threading.Mutex.<>c__DisplayClass3.<.ctor>b__0(Object userData)
       bei System.Runtime.CompilerServices.RuntimeHelpers.ExecuteCodeWithGuaranteedCleanup(TryCode code, CleanupCode backoutCode, Object userData)
       bei System.Threading.Mutex..ctor(Boolean initiallyOwned, String name, Boolean& createdNew, MutexSecurity mutexSecurity)
       bei System.Threading.Mutex..ctor(Boolean initiallyOwned, String name)
       bei Greenshot.MainForm.Main(String[] args)

Ich persönlich fände es generell irgendwie besser, wenn die Config-Datei nicht im Benutzerprofil, sondern direkt im Programmverzeichnis gespeichert werden würde. Das würde es meiner Meinung nach einfacher machen bei der Installation.
    Oder was denkst du?

Viele Grüße

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-05

Hello John,

I'll write in English as these post appear on our front-site, but I'm guessing you can read English with without problems. (you can still reply in German)

I have seen this UnauthorizedAccessException and will do something about it, but actually this problem shouldn't come when we change some parts of your batch.

I think you can simplify your batch to:

start "" C:\Programme\Greenshot\Greenshot.exe --configure Ui_Language=de Ui_Effects_Flashlight=false Ui_Effects_CameraSound=false Output_File_Path="%USERPROFILE%\Desktop" Output_File_Format=Png Output_File_FilenamePattern="%title%-%NUM%" --norun

I probably didn't describe it properly but you can repeat the properties. Also the -norun option can be used to make sure the greenshot.exe doesn't start Greenshot.

I have tested this with the 773 build and for me this works fine!

Best wishes,
    Robin

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-05

Oh, just in case: that is a one liner! And do we actually need the start "" in the batch?
    And just out of curiosity, why is the ping there?

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-08-05

Hallo Robin,

so lange ich Deutsch schreiben darf ist alles prima. Englisch lesen ist ja simpel, beim Schreiben dauert´s nur immer ein wenig bei mir.

Das Kommando "start" erwartet als erstes den Fenstertitel. Wenn wir die Anführungszeichen weg lassen, wird der Befehl also nicht richtig ausgeführt.
    Da ich dachte man könne nur einen Parameter mitgeben, habe ich das Programm ja immer wieder geöffnet und wieder beendet. Damit das auch einwandfrei funktioniert habe ich quasi mit Hilfe des Ping-Befehls eine kleine Pause in die Batch eingefügt. Das Kommando "sleep" gibt es ja leider nicht auf jedem PC.

Dankeschön für deine Hilfe und Ergänzungen, ich habe es mit der neuen Batch jetzt noch mal probiert:

Software version: 0.8.1.773
    .NET runtime version: v2.0.50727
    Time: 2010-08-05 11:07:35 +02:00
    GDI object count: 5
    User object count: 4
    Exception: System.UnauthorizedAccessException
    Message: Der Zugriff auf den Pfad Local\F48E86D3-E34C-4DB7-8F8F-9A0EA55F0D08 wurde verweigert.
    Stack:
       bei System.IO.__Error.WinIOError(Int32 errorCode, String maybeFullPath)
       bei System.Threading.Mutex.<>c__DisplayClass3.<.ctor>b__0(Object userData)
       bei System.Runtime.CompilerServices.RuntimeHelpers.ExecuteCodeWithGuaranteedCleanup(TryCode code, CleanupCode backoutCode, Object userData)
       bei System.Threading.Mutex..ctor(Boolean initiallyOwned, String name, Boolean& createdNew, MutexSecurity mutexSecurity)
       bei System.Threading.Mutex..ctor(Boolean initiallyOwned, String name)
       bei Greenshot.MainForm.Main(String[] args)

und noch eine weitere Fehlermeldung:

Viele Grüße

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-05

Hello John,

I wanted to know for what the start is actually needed, I tried a batch and don't need it. Left out the complete  and it worked fine, but maybe there is a reason for it I don't know.

About the UnauthorizedAccessException error, this will happen if a Greenshot instance is already running but as a different user in the same Windows session. We prevented such problems when multiple users are running Greenshot in their own session but I never considered different users (e.g. admin/normal) in the same session.

I guess the installer still starts Greenshot?
    Did you un-check the option "Start greenshot" while creating the inf file?

I hope it doesn't bother you of trying to make this work? We unfortunately for you don't have a lot of experience with multi-user environments and installers… is a bit new for us. I really want to make this work without problems.

With the next build, > 773 which is not yet available, the problem with the UnauthorizedAccessException will be solved! Greenshot will just assume that another instance is already running. Still I do need a confirmation of my speculations that you didn't de-select the "start Greenshot" option while generating the inf File.

Best wishes,
    Robin

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-05

Almost forgot, what was the second error? It's not in your reply!

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-08-05

Hallo Robin,

leider startet Greenshot, ganz egal was in der INF-Datei steht.

So sah der Dialag aus, als ich die INF-Datei erstellt habe:

Und das hier ist meine INF-Datei:

[Setup]
    Lang=de
    Dir=C:\Programme\Greenshot
    Group=Greenshot
    NoIcons=0
    SetupType=full
    Components=plugins,plugins\ocr,plugins\titlefix
    Tasks=startup

Und so rufe ich die Installation auf:

{DIP}\Apl\Greenshot\Greenshot-INSTALLER-0.8.1.773.exe /LOADINF="{DIP}\Apl\Greenshot\Greenshot-INSTALLER-0.8.1.773.inf" /VERYSILENT /NORESTART

Und im Taskmanager kann man dann den Prozess sehen (vom Installationsbenutzer ausgeführt):

Viele Grüße

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-05

I just noticed, tried it myself, this is weird and is certainly no mistake on your side.
    It seems Inno-setup doesn't store the last setting, although it's inno-setup itself which shows the box…

I'll try to find a solution, I already thought about not starting Greenshot in silent mode. This should also fix your problem, but I need to think about side effects.

Best wishes,
    Robin

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-05

Hi John,

I made some more changes, the installer can now accept the "same" parameters as Greenshot. This could make installing even easier, please check Build 782:
    https://sourceforge.net/projects/greenshot/files/Greenshot/Greenshot%200.8%20beta/Greenshot-INSTALLER-0.8.1.782.exe/download

You could install now with:
    Greenshot-INSTALLER-0.8.1.782.exe /LOADINF="{DIP}\Apl\Greenshot\Greenshot-INSTALLER-0.8.1.773.inf" /VERYSILENT /NORESTART -configure Ui_Language=de Ui_Effects_Flashlight=false Ui_Effects_CameraSound=false Output_File_Path="%USERPROFILE%\Desktop" Output_File_Format=Png Output_File_FilenamePattern="%title%-%NUM%" -norun

The check for silent installations is removed, you can decide if Greenshot needs to run. Leave out the "-norun" if you want Greenshot to run in the background afterwards.

Let me know if this works for you and how you like it.

Best wishes,
    Robin

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-05

Oh, and if you leave out the language, the installer selected language will be passed to Greenshot.

Even this would work for you, as you already set the language for the setup:

{DIP}\Apl\Greenshot\Greenshot-INSTALLER-0.8.1.782.exe /LOADINF="{DIP}\Apl\Greenshot\Greenshot-INSTALLER-0.8.1.773.inf" /VERYSILENT /NORESTART --configure Ui_Effects_Flashlight=false Ui_Effects_CameraSound=false Output_File_Path="%USERPROFILE%\Desktop" Output_File_Format=Png Output_File_FilenamePattern="%title%-%NUM%" --norun

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-08-06

Hi Robin,

großartige neue Funktion, klappt auch wirklich prima.

Jedoch installiere ich ja mit einem Installationsbenutzer, das heißt ich habe dann den Ordner "Greenshot" in den Anwendungsdaten des Profils des Installationsbenutzers. Starte ich Greenshot nach der Installation (eigentlich bin ich ja mit Max.Mustermann angemeldet) gibt es natürlich keine Config.dat… :(

Viele Grüße

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-08-06

After a good night sleep I realised that the previously suggested solution doesn't work for you. The problem is that you install Greenshot as an Admin user and in that case the settings will be passed to the admin user. As I made the mistake of changing the needed rights to admin there is no way you could currently use the new installer options..

For now the solution for you is:
    * Use the 782 build
    * Use the installer as you already did, BUT add the "-norun" option, this prevents Greenshot from running.
    * Than start greenshot as the right user with the options you already have.

I'll need to change some things, actually I realized that with the configure option and multi-user there are still some problems. Most likely I need to change something dramatically for the 0.9 Release.. I'm thinking about using ".ini" files, and making it possible to set the defaults at installation time.

Btw. the next build (not the 782) will have a few small changes, instead of using a "-" I have changed it to be more in line with the installer… so old is "-configure" new is "/configure"… and I think it's wiser to allow Greenshot to be installed as a normal user again, as there is actually no reason for having admin rights.

I think working with your installation problems really makes the Greenshot installer a lot better.

Best wishes,
    Robin

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-08-09

Hallo Robin,

vielen Dank für deine Mühen, ich denke wir sind gemeinsam wirklich auf einem sehr sehr guten Weg!

Die Änderungen von "-configure" auf "/configure" begrüße ich sehr, das ist einfach Installer-Konformer und daher meiner Meinung nach besser.

Auch die Idee mit der Ini-Datei finde ich sehr gut.
    Meiner Meinung nach wäre die perfekte Lösung für das Problem, wenn du die Konfigurationsfiles nicht in das Benuitzerprofil kopierst, sondern in das Programmverzeichnis.

Viele Grüße

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-08-20

Hallo Robin,

gibt es denn diesbezüglich schon etwas Neues zu berichten??

Viele Grüße

• Wishmaster
    Wishmaster
    2010-08-30

Hallo Robin,

gibt es denn schon Neuigkeiten? Kann ich irgendwie weiter testen oder unterstützen?

Viele Grüße

• Robin Krom
    Robin Krom
    2010-09-03

Hello,

didn't have time due to personal issues and some additional stress at work (longer working days).
    I'll release a new unstable this weekend which should be tested, this could be the 0.8.1 stable.

For the Greenshot 0.9.x we will use .ini!

Best wishes,
    Robin

1 2 > >> (Page 1 of 2)