Work at SourceForge, help us to make it a better place! We have an immediate need for a Support Technician in our San Francisco or Denver office.

Close

Adempiereä myös suomeen

2006-11-22
2013-03-07
  • Timo Kontro
    Timo Kontro
    2006-11-22

Toistaiseksi taidan olla ainut suomalainen tämän projektin ympärillä. Lokalisointiin pitäisi ruveta, mutta toistaiseksi aika on kulunut teknisempien asioiden parissa.

Jos ERP:it kiinnostaa ja sinusta löytyy yhteisöhenkeä niin liity mukaan. Enemmän kuin koodaria tarvittaisiin taloushallintoalan ihmisiä mukaan talkoisiin. Olisi tarjolla käyttöliittymän kääntämistä, suomalaisten tilikarttapohjien luontia ja ohjeiden kirjoittamista. Autan mielelläni alkuun ja teknisissä kysymyksissä.

Tämä on todella hieno kehittäjäyhteisö, jonka kanssa on mukava touhuta.

Olen käyttänyt paljon aikaa eri OpenSource taloushallinto-ohjelmien tutkimiseen ja Adempiere on kyllä ehdottomasti yksi parhaista.

Mitä enemmän perehdyn adempiereen sitä paremmalta se minusta vaikuttaa.

-Kontro-

• Esa Laitila
      Esa Laitila
      2006-11-24

Kyllä varmaankin kiinnostusta alkaa heräämään, mutta hitauden laki on yleensä mukana kertoimena. Ja jos oikein muistan niin Adempiere on polkaistu vasta syyskuussa käyntiin todenteolla.

Vanha Compiereä "ei-niin-paljon-seuranneena" olisi mukava tietää suurinpiirtein miten Compiereä käytetään Suomessa. Jos joku lukija osaa valaista asiaa niin olisi hyvä juttu.

Adempierellä on kuitenkin hyvä pohja, koska Compierekään ei nyt sentään ihan 1.0 -tasoa enää ollut, vaan sitä on pyöritetty pitkään. Ja innostuksesta päätellen pohja on niin hyvä että aidon open-source-porukan mielestä nyt on hyvä tilanne päästä eteenpäin. Varsinkin jos on tuskaillut rajoitusten kanssa aiemmin, ja on hyviä ideoita jo varastossa. Niitä vaikuttaa myös olevan.

Innolla seurataan täälläkin, ja toivotaan että suomalaista yhteistyötä syntyy.
      Itsekin voisin jossain välissä vähän vilkaista käännöstä joidenkin alueiden osalta.

/Esa Laitila

• sasepp
      sasepp
      2006-12-05

Olemme tällä hetkellä ottamassa Adempiereä omaan käyttöömme. Tarkoituksenamme on myös lokalisoida kyseinen ohjelmisto. Voisiko joku kuitenkin valottaa käännösprojektin nykyistä tilaa:

- Missä vaiheessa Adempieren lokalisointi tällä hetkellä on?
      - Onko käännöstyön helpottamiseksi tehty kustomoituja työkaluja (Python/Perl/Bash)?
      - Onko joku ehtinyt jo suomentamaan Adempieressä käytettyjä termejä?
      - Moniko henkilö Adempiereä tällä hetkellä lokalisoi?
      - Onko Adempieren lokalisoinnissa tehty jo jonkinlaista työnjakoa?

Terveisin Samuli Seppänen

• Timo Kontro
        Timo Kontro
        2006-12-05

Tervehdys Samuli!

Mukava saada lisää suomalaisia tänne.

Yksi firma aloitti taannoin Compieren suomentamisen, mutta se jäi kesken. Keskeneräinen käännöspaketti oli joskus Coss:in (www.coss.fi) sivuilla ladattavana. Käännöksen laatu oli kuitenkin nopean vilkaisun perusteella huono. Käännökset oli ilmeisesti tehty lähinnä sanatasolla eikä ajateltu kokonaista termiä.

Kun minä löysin tämän projektin oli tarkoitukseni aloittaa lokalisoinnilla ja suomalaisilla pankkiyhteyksillä/finvoicella, mutta eksyin vähän muihin asioihin, jotka tuntuivat kiireisemmiltä.

Adempieren wikiltä löytyy joitakin ohjeita lokalisointiin, mutta niissä neuvotut työkalut eivät oikein minua sytyttäneet. Adempieren käyttöliittymässä on myös toiminto käännöksien tekoon, mutta sen käyttäminen on jatkuvaa oikean käden siirtelyä hiirelle.

Tein itse lyhyen python skriptin, joka käy läpi lokalisoitavat xml tiedostot ja kasaa niistä CSV tekstitiedoston. Vaikka skripti poistaa useamman kerran esiintyvät termit näytti käännettävää jäävän silti vähän yli 11000 termiä :(

Kunhan saan nyt työnalla olevat jutut pois käsistä aion osallistua lokalisointiin ja Laitilan Esa alias Netmiller osallistunee myös kunhan kiireiltään kerkenee.

Työnjakoa ei ole tehty. Voidaan tehdä oma osasto adempieren wikiin josta käsin hommaa voi koordinoida ja subversion on tietenkin myös hyvä työkalu.

Tämä sen tietämyksen perusteella mitä täällä on ollut saatavissa. Voihan joku jossakin kääntää huutelematta sen enempää.

Pitäisi saada hommattua vähän julkisuutta suomessa (esim. coss:n kautta) jos vaikka löytyisi lisää osallistujia.

-kontro-

• Morjens Adempieren Suomen osasto :)

Minunkin olisi tarkoitus ottaa Adempiere tuotantokäyttöön ensi kevään aikana, ja olisi hyvä jos saataisiin lokalisointiprojektia mahdollisimman nopeasti alulle.

Itse olen viime aikoina pyrkinyt perehtymään yrittäjyyden saloihin. Taloushallinto ei ole vielä ihan vahvimpia alueitani, mutta uskoisin pystyväni auttamaan suomennostyössä.

Kuka haluaa ruveta koordinoimaan kyseistä projektia? Ilmoitelkaa tänne miten hommassa edetään.

Lokalisointiin kuulunee ainakin:
      - Kääntäminen
      - Pankkiyhteydet/Finvoice
      - Muuta?

Ystävällisin terveisin,

Harri Viitamäki

• Timo Kontro
        Timo Kontro
        2006-12-22

Tervetuloa!

Olen jutellut lokalisoinnista Laitilan Esan kanssa ja tulimme siihen tulokseen, että lokalisoinnin koordinoinnin voisi hoitaa käyttäen tätä keskustelualuetta ja adempiere wikiä.

Esakin on vähän kiireinen ja minun kaikki aikani uppoaa TANG projektin käynnistämiseen. Eli nyt tarvitaan vain aloitteellinen henkilö joka ottaa johdon käsiinsä.

Eräässä suomalaisyrityksessä suunnitellaan Adempieren käyttöönottoa siitäkin projektista voi olla apua meille - he eivät tosin vielä halua nimeään julkisuuteen.

-kontro-

• Kiitoksia Timo,

Olen hieman tutkinut tuota lokalisointiasiaa. Vaasan ammattikorkeakoululla tuntuisi olevan TIKO:n kanssa projekti (http://www.openitlab.fi/itcms/index.php?page=Kaynnisa_olevat), jossa lokalisoivat Compiere:a suomeen. Lähetin heille sähköpostia asiasta tiedustellen mahdollisesta yhteistyöstä asian tiimoilta (liitin viestiin mm. linkin tähän keskusteluun ja Adempiere:n kotisivuille...). Katsotaan mitä he vastaavat.

Onkos kukaan miettinyt noita Suomen lainsäädännönmukaisten kirjanpidon skeemojen tekoa? Compieren sf-foorumilla tuntui pari kaveria kyselleen suomalaisten skeemojen perään. Alfame Systems Oy on näköjään lokalisoinut Compiere:n (http://www.alfame.com/oldsite/alfaerp.php), ja myy sitä Suomessa. He ovat tehneet Suomennoksen lisäksi, Finvoice tuen, pankkiyhteydet, tilikartat sekä tulosteet.

Että sellaista. Eiköhän pistetä tuulemaan :)

-Harri-

• Timo Kontro
        Timo Kontro
        2006-12-29

Tere moro hei...

Esa taisi olla jo aikaisemmin yhteydessä vaasaan muistaakseni ovat haudanneet Compiere projektin ja siirtyneet TinyErp:iin.

Olen miettinyt minäkin tilikartta asiaa oisko tässä pohjaa: http://www.tilit.info/index.php ?

Täytyy olla yhteydessä tuonne Alfameen. Nyt niillä olisi mahdollisuus saada kunniaa lahjoittamalla lokalisointinsa Adempiereen :)

-kontro-

• Timo Kontro
        Timo Kontro
        2006-12-29

Pistin viestiä Alfameen ja kehotin heitä liittymään Adempiere projektiin - toivottavasti tajuavat oman etunsa :)

• Esa Laitila
        Esa Laitila
        2006-12-29

Moron,

vuosi 2007 painaa päälle ja uuden vuoden lupauksena Adempieressä laitetaan tuulemaan :)
        No toivotaan ainakin.

Vaasan akk ja siellä Open IT Lab / Kimmo Paulaharjun kanssa olen syksyllä ollut parikin kertaa yhteyksissä ja heillä on fokuksena TinyERP . Heillä ei tulevan talven aikana ole aikomusta vaihtaa painotusta, mutta siitä on reilu kuukausi kun soittelin. En pidä kuitenkaan todennäköisenä että luopuisivat tinyERP:stä.

Muuten olen minäkin käytettävissä lokalisoinnin ja noiden pankkiyhteyksien tiimoilta.
        Pitäisin tärkeänä että ainakin käännöksen taso olisi riittävän hyvä, kokemukseni mukaan huonolaatuinen käännös on omiaan karkoittamaan tulevia käyttäjiä ja kehittäjiäkin. Joten mieluummin hyvälaatuinen käännös, ja olen itsekin valmis osallistumaan tarkoisiin.

/Esa Laitila

• kpaulaha
      kpaulaha
      2006-12-29

Kun nimeni mainittiin ketjussa niin pitää kai ottaa osaa.
      Meillä oli tuo compieren lokalisointi keväällä menossa aika pitkällä mutta sitten erinäisistä syistä hypättiin TinyERP:n joka on sittemmin lokalisoitu ja nyt on menossa sen muokkaaminen suomen oloihin. Compiere on vielä sen verran käytössä että Alfame on ajanut heidän Finvoice -palikkaansa meidän palvelimelta jossa sitä on testattu. Tämä palikka julkaistaan Open IT Lab:n palvelimella jossakin vaiheessa tammikuuta.
      Adempiereä olen seurannut enkä oikein vielä tiedä mikä on oleva meidän kanta sen suhteen, kiinnostava projekti sinänsä, tiettyjä etuja compiereen nähden. Me olemme kiinnostuneita ERP-projekteista ja olemme valmiita osallistumaan niihin mahdollisuuksien rajoissa edellyttäen että siihen on yleensä kiinnostusta ja että saadaan tehtäviä jaettua.

Tässä vähän taustaa

Kimmo Paulaharju
      Vaasan Ammattikorkeakoulu
      Open IT Lab
      kimmo.paulaharju@puv.fi

• Timo Kontro
        Timo Kontro
        2006-12-29

Tervetuloa Kimmo.

Mitähän muita nimiä voisimme mainita täällä, jotta saisimme heidät paljastamaan itsensa :)

Sen verran voin kertoa huhuja, että eräs suomalaisyritys on ottamassa käyttöön Adempiereä. Ja tuohon projektiin liittyen joukko Adempieren avainhenkilöitä on mahdollisesti tulossa suomeen tammikuun aikana. Jos joku taho on kiinnostunut keskustelemaan Adempierestä projektin tärkeimpien ihmisten kanssa niin se lienee järjestettävissä mikäli matka toteutuu.

-Kontro-

• Hei vaan kaikille,

Ja tervetuloa joukkoon Kimmo! Ihan vain mielenkiinnosta, mikä sai teidät valitsemaan TinyERP:n?

Eiköhän kaikki tehdä samanlainen uuden vuoden lupaus kuin Esa :)

Mutta tässä Adempiere:n/Compiere:n lokalisoinnissa vaikuttaisi siis jo olevan melko-/todella hyvä tilanne (riippuen siitä mitkä osat tehdystä työstä jaetaan yhteisölle)?

Lokalisoinnin osia vaikuttaisi olevan ainakin seuraavat:

- Suomennos
      -- Ohjelma
      --- OpenIT Lab ( Compiere melko pitkällä )
      ---- Kimmo: Julkaisetteko nämä?
      -- Dokumentaatio (ohjekirja käyttäjille)?
      --- OpenIT Lab ( Compiere mikä tilanne)
      -- Alfame ( Compiere )
      --- Julkaisevatko yhteisölle?

- Tilikartat
      -- Alfame ( Compiere )
      -- www.tilit.info
      --- Vaikuttaisi aika hyvältä pohjalta (tosin kirjanpitokokemukseni rajoittuu yliopiston tuloslaskennan kurssiin :)
      -- Jos pitää toteuttaa itse, kuka lähtee vetämään?
      --- Onko kellään hyvää tietämystä kirjanpidosta?

- Finvoice
      -- Alfamen komponentti ( Compiere ) julkaistaan Open IT Lab:n palvelimelle tammikuussa
      --- Kimmo: Onko kyseinen komponentti silloin vapaasti ladattavissa?

- Yhteydet kotimaisiin pankkeihin
      -- Alfame ( Compiere )
      -- Jos pitää toteuttaa itse, mitä tämä vaatii?

- Onko muuta?

Kunhan yllä oleviin kysymyksiin ollaan saatu vastaukset, päästään asiassa eteenpäin. Sen jälkeen pitäisi miettiä miten lähdetään hommassa etenemään (mitä pitää tehdä, miten organisoidaan [Wiki?], kuka tekee ja mitä...). Eiköhän se tästä.

-Harri-

• kpaulaha
      kpaulaha
      2007-01-02

--Ihan vain mielenkiinnosta, mikä sai teidät valitsemaan TinyERP:n?
      V: Muutama syy;
      eka: uumoiltiin vähän mihin compiere on menossa
      toka: oracle-sidonnaisuus
      kolmas: touhutaan enimmäkseen pk-sektorin kanssa ja compiere on vähän turhan raskas
      neljäs: liian sap-mainen

--- OpenIT Lab ( Compiere melko pitkällä )

V: Koettaa etsiä josko olisi vielä jossakin tallessa, onhan se jossakin tietenkin.

-- Alfamen komponentti ( Compiere ) julkaistaan Open IT Lab:n palvelimelle tammikuussa
      --- Kimmo: Onko kyseinen komponentti silloin vapaasti ladattavissa?

V: On

--- Onko kellään hyvää tietämystä kirjanpidosta?

V: meillä liiketalouden yksikkö touhuaa noiden kanssa. Ne on meillä tinyn kanssa touhuamassa.

t
      kpa

• Terve taas arvon Adempiereläiset ja hyvää alkanutta vuotta kaikille.

Kiitos kommenteistasi Kimmo. Ehdittekö te viime kevääänä jo tutkimaan Compieren tilikarttojen lokalisointia? Onkohan mitenkä samankaltaista tehdä tilikartat TinyERP:ssä ja Adempieressä (voisi kuvitella olevan csv import molemmissa?)? Kimmo voisitteko te ryhtyä vetämään Adempieren tilikarttojen lokalisointiprojektia?

Timo, oletko saanut vastausta Alfamelta?

Mikä on muiden näkemys? Miten pitäisi hommassa edetä?

-Harri-

• Timo Kontro
        Timo Kontro
        2007-01-03

Tälläisen sain välipäivinä:
        --------
        Moi Timo,

kiinnostaa toki mielenkiintoiselta. Voisimme olla yhteyksissä ensivuonna
        ja keskustella asiasta lisää. Palataan asiaan ensiviikolla.

terveisin

Kai Korpi
        -----

Voisimme sopia kaikille avoimen suomenkielisen puhelinpalaverin täällä: http://www.adempiere.com/wiki/index.php/ADempiere_Virtual_Conference_Room

Ajan voisi sopia ensiviikolle niin tieto kerkeää kulkea. Mikähän olisi hyvä päivä ja aika? Olisko virka-aika vai ilta osuvampi?

• Esa Laitila
        Esa Laitila
        2007-01-04

Moi kaikille,

minun osaltani ensiviikolla voisin pureutua johonkin aiheeseen, eli kiinnostaa ainakin mitä sieltä Alfamen suunnalta on saatavissa, samoin varsinainen kielikäännäskäännös. Käännöstyö olisi ainakin hyvä saada heti käyntiin, koska sen kautta olisi myös mielekästä tutustua itse Adempiereen paremmin (nyt kovin huono tuntemus vielä minulla). Hyvähän se olisi saada Compiere:en tehty pohjatyö käyttöön, jos mahdolllista. Muuten täytyy sitten lähteä alusta; joka tapauksessa se voitaisiin laittaa käyntiin tavalla tai toisella.

Ensi viikko sopii vaikka puhelinpalaveri, olisiko muilla aikaa ja kiinnostusta.

/Esa

• Terve taas,

Olen Esan kanssa samaa mieltä. Mahdollisimman nopeasti homma käyntiin. Yritetään saada projektin aloittamisesta uutinen vaikka COSS:n sivuille, niin saatais Adempierelle hieman enemmän näkyvyyttä täällä Suomessakin.

Minulle käy ensiviikolla muut ajat paitsi keskiviikon aamupäivä. Mitenkäs tuo puhelinpalaveri systeemi oikein toimii? En ole käyttänyt noita internetpuhelin softia. Enkä ole edes ihan varma löytyykö mikkiä.

-Harri-

• Moi,

Mikäs on tilanne, kun ei ole kuulunut mitään?

-Harri-

• Timo Kontro
        Timo Kontro
        2007-01-15

Hiljaista on ollut, mutta pinnan alla tapahtuu. Koetan järjestellä palaveria suomeen kaikille Adempierestä kiinnostuneille. Innostuneita yrityksiä tuntuu olevan ja COSS myös osoitti mielenkiintoa.

Harri edustatko sinä jotakin yritystä vai oletko mukana omasta mielenkiinnostasi?

• Mukava kuulla, että mielenkiintoa löytyy.

Timo. Vähän molempia. Minulla on aluillaan yrityksen perustamisprosessi. Haluaisin Adempierestä ERP-ratkaisun omaan yritykseeni. Olen myös ajatellut kirjoittaa gradun avoimeen lähdekoodiin liittyen. Edellyttäen, että aihe hyväksytään.

Ilmoittelehan milloin ja missä kyseinen palaveri pidetään, jos vaikka pääsis tulemaan.

-Harri-

• sasepp
      sasepp
      2007-01-15

Terve kaikille (liian) pitkästä aikaa!

Olemme valmiit tarjoamaan Adempieren lokalisointiprojektin käyttöön palveluja (Wiki, Groupware, yms,) omilta palvelimiltamme. Palveluiden käyttö onnistuu salatun yhteyden läpi Internetistä. Olemme itsekin aloittamassa Adempieren käyttöönottoa lähikuukausina, ja voimme todennäköisesti osallistua myös itse lokalisointiin.

PS. Osaako joku sanoa, aiotaanko Finvoice-palikka julkaista avoimena lähdekoodina? Tällä seikalla on meidän toimintamme kannalta suuri merkitys.

• Timo Kontro
        Timo Kontro
        2007-01-15

Pohdimme Esan kanssa tuota wiki hommaa ja päädyimme siihen, että Adempiere wikiä voisi käyttää lokalisointiinkin. Ei tule turhaa ylläpitoa kenellekkään. Ja on kätevä linkittää muihin adempiere wikin sivuihin.

Soittelin taannoin alfameen ja finvoice palikka on gpl:ää ja se aiotaan julkaista - aikataulu avoin. Toinen tarina onkin sitten sen sovittaminen adempiereen. En tullut kysyneeksi mihin Compiere versioon palikka on suunniteltu.

Minun skype tunnukseni on kontro_timo jos jollakin on joskus tarvetta.

-kontro-

• Esa Laitila
          Esa Laitila
          2007-01-15

Palaveri olisi paikallaan. Tulen mukaan ellei voittamattomia esteitä ilmene (myrsky tms.)
          Lokalisointityökalut täytyy ainakin miettiä, ja miten projekti pysyy hanskassa yms.
          Omalta osaltani aion osallistua työhön, nyt vaan tuntuu tulevan kaikkea muuta kiireellistä väliin eikä pääse kunnolla alkuun. Nyt pitäisi saada "jostain syrjästä kiinni" niin olisi konkreettista tekemistä.

Saataisiinko ensi viikolla palaveri pystyyn, toki tälläkin [loppu]viikolla jos vaan onnistuu. COSS oli vilauttanut että heiltä voisi löytyä tilat? oliko niin? Tarkoittaako se sitten Tampere.

/Esa